Naar Italië via Zwitserland: door de Gotthardtunnel of een alternatieve route?

Volledige reisgids kopen voor € 10

Naar Italië via Zwitserland: door de Gotthardtunnel of een alternatieve route?

17 maart 2024 in Zwitserland0 reacties

Naar Italië via de Gotthardtunnel of een alternatieve route? Wat moet je weten voor je volgende reis?

De vraag die op de lippen brandt van eenieder die naar Italië rijdt is zonder twijfel: ‘gaan we via de Gotthardtunnel of niet?’. Op papier is het de snelste route, maar zeker tijdens de drukke zomermaanden is deze tunnel onderhevig aan bijzonder veel file. Zo kan je soms wel uren aanschuiven, tijd die je natuurlijk veel liever in Italië doorbrengt.

In deze blogpost vertellen wij je wanneer je best wel en best niet via de Gotthardtunnel rijdt. Voor dat laatste geval geven we je bovendien nog een aantal alternatieve routes.

Inhoud artikel

  1. Overzichtstabel verschillende routes + kosten

Hieronder geven we een overzichtstabel van de verschillende reisroutes richting Milaan (centraal gelegen in het noorden van Italië), inclusief totale afstand vanaf Brussel, reisduur en reiskosten. Via routeplanner van ANWB kan je zelf je route plannen of aanpassen en de bijkomende kosten bekijken.

Route naar Italië viaAfstand Brussel - MilaanReisduurKosten (enkele reis)Tol en vignetten
Gotthardtunnel945 km9u50€ 72Bestel je vignet
San Bernardinotunnel1005 km10u20€ 64Bestel je vignet
Grote Sint Bernardtunnel1050 km10u30€ 142Bestel je vignet
Simplonpas960 km10u40€ 68Bestel je vignet
Mont Blanc tunnel1095 km11u30€ 158Tolbadge
Fréjustunnel1170 km12u15€ 275Tolbadge
Fernpass1245 km13u30€ 54Bestel je vignet
Brennerpas1230 km14u€ 54Bestel je vignet

  1. De Gotthardtunnel versus de Gotthard-wegtunnel

Eerst moeten we vermelden dat je technisch gezien de Gotthard-wegtunnel moet nemen, aangezien de Gotthardtunnel een spoortunnel is. Op 13 september 1872 al begon men aan de constructie hiervan en net geen tien jaar later (1 juni 1882 om precies te zijn) werd deze kanjer van 15 kilometer lang ook officieel geopend waarmee hij destijds ook de langste tunnel ter wereld was.

Enkele weetjes over de Gotthard-wegtunnel

  • De Gotthard-wegtunnel begon men, in tegenstelling tot de Gotthardtunnel, “pas” op 5 mei 1970 aan te leggen en op 5 september 1980 werd deze geopend.
  • Met zijn lengte van 16,942 kilometer is het de 5de langste wegtunnel ter wereld.
  • Hij verbindt het Zwitserse Göschenen met het Italiaanse Airolo.
  • Momenteel zijn er twee rijstroken, sinds 2023 is men echter beginnen bouwen aan de toegangstunnel van een paralleltunnel, waarbij de wegtunnel in 2025 zou moeten worden aangelegd. Deze zou in 2029 klaar moeten zijn, waarna de oorspronkelijke tunnel gerenoveerd zou worden voor drie jaar. In 2032 zouden beide tunnels operationeel moeten zijn.
  • De maximumsnelheid is 80 km/u, een rit door het Gotthardmassief duurt zo'n 15 minuten.
  1. File, file, file en hoe dit te vermijden

De Gotthardtunnel (we gebruiken deze naam gemakkelijkheidshalve) heeft een kwalijke reputatie wanneer het op files aankomt, want iedereen heeft zelf al eens uren moeten aanschuiven of kent iemand die dit heeft moeten doen.

Daardoor vermijden sommige reizigers deze tunnel zo veel als mogelijk. Wat je echter goed moet weten is dat deze route nog altijd de snelste is om vanuit België of Nederland naar het noordwesten van Italië te reizen met de auto of camper.

Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden

  • Vermijd de extra drukke periodes: Weekends, startend vanaf vrijdag 13u tot zaterdag richting Italië en ook op zondag richting Zwitserland, zijn traditioneel extra drukke momenten.
  • Daarbovenop zijn er nog een aantal nationale feestdagen en de befaamde “zwarte weekends” die je ook liever niet meemaakt.
  • Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen.
  • Kies daarom het juiste tijdstip: ’s Ochtends vroeg en ’s avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
  • Houd de verkeersinformatie in de gaten: Gebruik niet alleen navigatie-apps zoals Waze (let wel op dat er in Zwitserland roamingkosten aan zijn verbonden, koop eventueel je eSIM Zwitserland hier online), maar kijk ook op de website hoe de actuele situatie is en/of luister naar de radio.
  1. Is de Gotthardtunnel veilig?

Bestuurders met claustrofobie zullen minder snel geneigd om door de 17 km lange tunnel te rijden en hebben allicht vragen over de veiligheid hiervan.

Het enige echt zware ongeluk vond plaats in 2001, toen twee vrachtwagens botsten en een brand veroorzaakten. Hierbij kwamen spijtig genoeg 11 mensen om het leven. De tunnel ging 2 maanden dicht.

Maatregelen om de veiligheid in de tunnel te verhogen

  • Er mogen maar 150 vrachtwagens tegelijk door de tunnel
  • Het aantal personenwagens wordt gecontroleerd, dit alles met behulp van verkeerslichten.
  • Er is een maximumsnelheid van 80 km/u

LEESTIP: Je reis naar Italië voorbereiden? Download hier je gratis reisgidsen Italië.

  1. Wat zijn de tolkosten bij de Gotthardtunnel?

  • Je hoeft niets extra te betalen wanneer je gebruik wil maken van de tunnel, enkel je wegenvignet voor de Zwitserse snelwegen (CF40 vignet) is vereist.
  • Dit kost 40 Zwitserse frank, omgerekend net geen € 43. Ofwel koop je dit aan de grens, of bij tankstations of postkantoren.
  • Je kan dit wegenvignet ook op voorhand online bestellen, zo vermijd je extra lange wachttijden aan de grensovergang.
  • Sinds augustus 2023 is het ook mogelijk om elektronisch een e-vignet te kopen, dat doe je via deze website en hiervoor betaal je € 52,95. Dit wordt dan gekoppeld aan je nummerplaat
  1. Alternatieven voor de Gotthardtunnel zonder tolkosten

Als er file is, betekent dat niet meteen reden voor paniek want er zijn gelukkig nog een aantal alternatieve routes. Sommige betekenen een stukje omrijden en extra reistijd, maar we geloven dat de meesten onder ons liever rijden dan stil te staan in de file.

WEETJE: Reken per 1 km file ongeveer 15 minuten extra reistijd. Voor de volledigheid merken we op dat we enkel routes vermelden die qua reistijd min of meer vergelijkbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld ook via de Stelviopas rijden, maar hier is de reistijd echt veel langer.

De Gotthardpas

De Gotthardpas is de meest voor de hand liggende keuze, waarbij je in plaats van door de berg over de berg rijdt. Je neemt voor de tunnel idealiter afslag 30 of wanneer het echt druk is, kan je al afslag 38 nemen.

Dit maakt het een uitstekende optie wanneer je onverwachts op file stuit. Je doet er 1 uur langer over dan wanneer je zonder file door de tunnel zou rijden, maar je wordt beloond met een absoluut fantastisch berglandschap.

Let wel op dat de wegen best steil kunnen zijn, dus dit is enkel aan te raden wanneer je auto of camper over voldoende vermogen (PK's) beschikt. Verder is de Gotthardpas gesloten van begin november tot en met midden mei, de openingstijden kan je hier raadplegen.

De San Bernardinotunnel

Deze tunnel is een uitstekend alternatief, al moet je wel ruim op voorhand beslissen wanneer je deze route wil volgen, aangezien je al vanaf net na Bazel moet voorsorteren. Deze weg combineert een beetje de Gotthardtunnel met de bergpas, aangezien je hier ook door een uiterst schilderachtig berglandschap rijdt net zoals een 6 km lange tunnel.

Hierbij kom je dan uit in het Zwitserse Bellinzona, vlakbij de grens met Italië. Normaal gezien doe je een anderhalf uur langer via deze weg, maar wanneer er veel file aan de Gotthardtunnel is kunnen ook hier de wachttijden hoog (en snel) oplopen.

BESTE ROUTE: Lees ook ons blogartikel met de beste route naar Italië, afhankelijk van jouw eindbestemming.

  1. Alternatieven voor de Gotthardtunnel met extra tolkosten

Dan zijn er ook nog een aantal andere routes waarbij je nog eens extra moet betalen. Hierbij kan je via Zwitserland, Oostenrijk of Frankrijk gaan.

  • Voor Oostenrijk heb je ook een vignet nodig, waarbij je kan kiezen tussen een van 1 dag, 10 dagen, 2 maanden of een jaar. Deze kosten respectievelijk € 8,6, € 11,5, € 28,9 en € 96,4 en koop je hier gemakkelijk online (of ter plekke).
  • In Oostenrijk ben je overigens verplicht om van 1 november tot 15 april met winterbanden te rijden.

De Grote Sint Bernardtunnel (Zwitserland)

  • Deze is niet te verwarren met de San Bernardinotunnel, want voor de Grand Saint Bernard rijd je vanuit Basel via Bern en het Meer van Genève naar Martigny.
  • Hierbij kom je dan via de bergpas uit bij de tunnel, waarvoor je ook nog eens € 31 enkele reis (of € 50 retour) dient te betalen.
  • Deze route is voornamelijk aan te raden als je naar Turijn of Val d’Aosta gaat.

De Simplonpas (Zwitserland)

  • Deze route ligt tevens in het westen waarbij je ook via Bern en Martigny zal rijden.
  • Vervolgens ga je via het Rhone dal naar Brig om de Simplonpas te nemen.
  • Uiteindelijk kom je dan uit bij Domodossola, vlakbij het Lago Maggiore. Deze weg wordt meestal minder geteisterd door fileleed, mede door het brede wegdek en doordat er weinig haarspeldbochten zijn.

De Brennerpas (Oostenrijk)

Ben je van plan om naar het oosten van Italië op vakantie te gaan (bv. Venetië of de Dolomieten), dan is het allicht een goed idee om via de Brennerpas te gaan.

Let wel op dat dit meestal de drukste route is als je via Oostenrijk gaat, maar toch moet je deze zeker overwegen, alleen al voor de prachtige uitzichten waarmee je beloond wordt. Ook dien je voor de Brennerpas nog een apart vignet aan te kopen.

De Fernpass (Oostenrijk)

Omdat dit de snelste route naar het Gardameer is, kunnen de wachttijden in de zomer hier vaak hoog oplopen. Dan wordt de pas even afgesloten voor de Lermooser tunnel met een verkeerslicht: dit is de zogenaamde Blockabfertigung. Houd dus de verkeersinformatie goed in de gaten wanneer je via deze weg wil gaan. Een voordeel hiervan is dat deze route zelden gesloten is, enkel bij extreme sneeuwval kan men besluiten dat men de Fernpass tijdelijk sluit.

De Mont Blanc tunnel (Frankrijk)

Hoewel het (in theorie) een van de snelste routes naar Italië is, is het ook een van duurste. Niet alleen heb je ervoor al een goeie € 50 aan tol betaald om gebruik te mogen maken van de Franse snelwegen, daarbovenop betaal je nog eens € 52,30 aan de Italiaanse kant en € 51,50 aan de Franse kant om door de tunnel te rijden.

Om het nog wat erger te maken heeft deze route niet alleen een kwalijke reputatie qua fileleed, maar ook qua veiligheid. Dat komt omdat in 1999 een vrachtwagen vuur vatte, wat een brand in de tunnel veroorzaakte waarbij 39 mensen om het leven kwamen. Uiteraard heeft men sindsdien allerlei veiligheidsmaatregelen getroffen opdat dit nooit meer zou gebeuren, maar bij sommigen onder ons speelt dit nog steeds in het achterhoofd. Hoe dan ook ben je zonder file via de Mont Blanc Tunnel vrij snel in Aosta.

De Fréjustunnel (Frankrijk)

  • Dit is eigenlijk het enige valabele alternatief voor de Mont Blanc Tunnel, maar helaas ook iets duurder.
  • Voor een enkele doortocht betaal je € 54,10, voor een retourtje is dat € 67,50.
  • Daarbovenop is deze ook zeer filegevoelig, vooral qua vrachtverkeer. Maar mocht je de file kunnen vermijden, dan sta je al na een uur in Turijn.

Klik hier om je vignet online te kopen

  1. Download onze gratis reisgidsen Italië

Wil jij ook graag Italië zo goed mogelijk verkennen? Dat kan! Download onze gratis reisgidsen en mis niets van je verblijf!

ToscaneEmilia-Romagna & GardameerLiguriëNapels-AmalfikustPugliaRomeLe Marche & AbruzzoDolomieten & Zuid-TirolSardiniëSiciliëMilaan
Reisgids ToscaneReisgids Emilia-Romagna & GardameerReisgids LiguriëReisgids Napels-AmalfikustReisgids PugliaReisgids RomeReisgids Le Marche & AbruzzoReisgids Dolomieten en Zuid-TirolReisgids SardiniëReisgids SiciliëReisgids Milaan

Op reis naar Italië? Nog op zoek naar inspiratie voor je autovakantie? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod rondreizen in Italië.

Zwitserland

Gratis reisgids Zwitserland downloaden

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?